onsdag 19. januar 2011

Pacman-lue til barn/dame (oppskrift)

*Oppskriften skal ikke videreselges som mønster eller brukes på luer som legges ut for salg.*

You can download an english translation HERE.


Str: 4 år-dame (Passer hodeomkrets 52-55)
Mønster: eget
Garn: dobbel tråd babyull/Freestyle/Drops Nepal
Pinner: rundpinner nr 4 og 4,5. Settpinner nr 4,5.

Luen strikkes i tre eller to farger.
Velger du å strikke luen i kun to farger strikker du "Farge 1" og "Farge 2" i samme farge.


-Legg opp 96 masker på liten rundpinne 4.
-Strikk vrangbord (2r, 2 vr) i ca 4 cm.
-Bytt til pinne 4,5 og følg diagrammet under (begynn nede til høyre, rapporten går 4 ganger på en pinne).
-Når du kommer til første fellerunde deler du arbeidet jevnt på 4 pinner (24 masker på hver).
-I starten feller du hver andre omgang, på slutten hver omgang. Følg diagrammet.
-Du feller slik: 1rett, strikk 2 rett sammen, strikk rett til det er 3 masker igjen på pinnen, 2 rett sammen, 1 rett.
-Når det er 3 masker igjen på hver pinne drar du tråden igjennom de gjenværende maskene og fester den.
-Fest trådene og så er luen ferdig.

(Klikk på bildet over først her og så i neste vindu for full str)

16 kommentarer:

  1. denne MÅ jeg lage!!!! fantastisk

    SvarSlett
  2. Jeg har også laget denne, ligger på bloggen min :)

    SvarSlett
  3. det var kult den lue du hadde laget.
    Jeg har et tips det er bukse med sokker

    SvarSlett
  4. ååååååhhhhh..... <3 <3 <3

    SvarSlett
  5. Kjempetøff! Nå har jeg strikka 1, men legger merke til at mønsteret ditt ikke er helt likt bilde ditt? Er kanskje derfor lua mi ble litt kort kanskje...skal strikke en til og legge inn litt flere omganger:-) brukt flere av mønstrene dine etterhvert:-)

    SvarSlett
  6. Kjempestilig! Jeg har akkurat brukt helgen på å strikke denne :)

    SvarSlett
  7. Åååå den var stili :) Tror jeg skal strikke noen sånne jeg :)

    SvarSlett
  8. Knallstilig!! Dette blir neste prosjekt! her kom det snø igjen idag, så det er jo lurt å være varm på ørene ;)
    takk for flott oppskrift!

    SvarSlett
  9. Det var en kjempeartig og fin lue.

    SvarSlett
  10. Hei,lure på om du kan hjelpe meg med mønster til ei speedwaylue,har et barnebarn som ønske det?:))Det var jo ikke lett å finne det...

    SvarSlett
  11. Vet ikke helt hva det er, så kan ikke hjelpe dessverre.

    SvarSlett
  12. Har du sett på www.ravelry.com ?

    SvarSlett
  13. hva mener du med en rapport?

    SvarSlett
  14. En rapport er det som er med på bildet. Den skal gjentas rundt lua. :)

    SvarSlett
  15. I.LOVE.YOU!! Har lengtet etter en slik lue! Mitt nye strikkeprosjekt!!!!

    SvarSlett

Blir veldig glad for all tilbakemelding. :)

Har dessverre opplevd en del spam-kommentarer her inne, og jeg ser meg derfor nødt til å innføre ord-gjenkjenning på kommentarene igjen.

Klem Maja

Vaskekluter