lørdag 19. februar 2011

MaJiuslue (oppskrift)

*Oppskriften skal ikke videreselges som mønster eller brukes på luer som legges ut for salg.*




Str: Smårolling (barn/dame)
Mønster: eget
Garn: dobbel tråd babyull
Pinner: rundpinner 3,5 og 4 (4 og 4,5). Settpinner nr 4 (4,5).
(Strikkefasthet i str smårolling er 22 m pr 10 cm)


Smårolling passer hodeomkrets 47-51 (barn/dame passer hodeomkrets 52-55).



-Legg opp 96 masker på liten rundpinne 3,5 (4).
-Strikk vrangbord, 2r 2vr, i ca 3 (4) cm.
-Bytt til pinne 4 (4,5) og følg diagrammet under (begynn nede til høyre, rapporten går 4 ganger på en pinne).
-Når du kommer til første fellerunde deler du arbeidet jevnt på 4 pinner (24 masker på hver).
-I starten feller du hver andre omgang, på slutten hver omgang. Følg diagrammet.
-Du feller slik: 1rett, strikk 2 rett sammen, strikk rett til det er 3 masker igjen på pinnen, 2 rett sammen, 1 rett.
-Når det er 3 masker igjen på hver pinne drar du tråden igjennom de gjenværende maskene og fester den.
-Fest trådene, og lag en dusk som du fester på, så er luen ferdig.


(Klikk på bildet over først her og så i neste vindu for full str)


14 kommentarer:

  1. Tusen takk for oppskrift!!! Denne har jeg kjempe lyst å prøve meg på :o)

    SvarSlett
  2. Så flott den var!!!
    Jeg holder påmed min pacman nr. 3 nå.
    Tusen takk for flotte mønster.

    SvarSlett
  3. Tusen takk. Gøy at mønstrene mine faller i smak. :)

    SvarSlett
  4. Kjempe flott lue! skulle ønske jeg kunne strikke mer enn bare rettstrikk :P heh

    SvarSlett
  5. Hadde dilla på Marius-mønster, og hadde fra før av strikket sokker til omtrent alle. Så kom jeg over denne oppskriften, og strikket den til meg, i fargene, roda, turkis, lilla og hvit. :)

    Freeesh ble den.
    Takk skal du ha. :)

    www.mialille.wordpress.com

    SvarSlett
  6. Denne har jeg kjempelyst å prøve meg på, men jeg må nesten bruke samme garn som genseren min......Smart, som seff har annen strikkefasthet (22m pr 10 cm) Forslag til maskeantall? (jeg er såååå dårlig på slikt)

    SvarSlett
  7. Hvor mange nøster av hver farge brukte du? denne må prøves ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Husker ikke helt, men skal strikke en til snuppa mi snart så kan skrive det opp da. :)

      Slett
    2. Hej..
      Fant du ut av antall nöster? Hvor mange år er jenta? Ble veeeldig sugen på å strikke denne!

      Slett
  8. Tusen takk for at du delar oppskrifter, eg har funne mange eg har lyst å prøve meg på. Mykje inspirasjon!:)

    SvarSlett
  9. Hva menes med smårolling? Jeg skal strikke til en som er 1,5år. Blir den for stor da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Som det står i oppskriften så passer smårolling til hodeomkrets 47-51 ca. Alder i forhold til hodeomkrets varierer veldig fra barn til barn, så du må nesten bare måle mottakeren. :)

      Lykke til!

      Slett
  10. Da har jeg strikket en lue, kjempefin oppskrift! Tusen takk for at du deler. :)

    SvarSlett

Blir veldig glad for all tilbakemelding. :)

Har dessverre opplevd en del spam-kommentarer her inne, og jeg ser meg derfor nødt til å innføre ord-gjenkjenning på kommentarene igjen.

Klem Maja

Vaskekluter