mandag 23. mai 2011

Majas Vestunika (oppskrift)

*Oppskriften skal ikke videreselges som mønster eller brukes på produkter som legges ut for salg.*




Str: 38 (Kan helt sikkert brukes for de som er str 36 også)
Garn: Drops Andes (300g svart, 200g grå)
Pinner: 50/60 cm rundpinne 7 og 8, 40 cm rundpinne 8, settpinner 7.

Forkortelser
r = rett maske
vr = vrang maske
m = maske
omg = omgang
2 rsm = strikk to masker rett sammen
2 vrsm = strikk to masker vrang sammen

Bol:
Legg opp 108 m på rundpinne 7 med svart.
Strikk vrangbord (2r 2vr) i 8 cm.
Skift til rundpinne 8, grått garn, og strikk glattstrikk (rett) videre.
Strikk en stripe grå og en stripe svart (hver stripe er 11 omg).
På neste grå stripe felles det hver andre omgang, 5 ganger slik: 2rsm 52r (en m mindre for hver felling)  2rsm 52r (en m mindre for hver felling) .
Du har da igjen 98 m på pinnen.
Fortsett i glattstrikk til du har totalt 4 striper av hver farge etter vrangborden.Siste svarte omg strikkes slik: fell 3, 43r, fell 6, 43r, fell 3.
Legg til sides.


Erme (lag to):
Legg opp 44 m svart på settpinner 7. Strikk vrangbord (2r 2vr) i 6 cm.
På den siste omg felles de 3 første og de 3 siste m.


Ta frem bolen og strikk videre i rettstrikk (grå) på rundpinne 8:
1.omg: 43r, sett inn ett erme (38m), 43r, sett inn det andre ermet (38m) og sett markør i alle fire overgangene.
2.omg: Strikk r til det er 3 m før første markør og strikk slik: 2rsm 2r 2vrsm (jeg snur den første av de to vr m før jeg strikker de sammen, da blir det penere).
3.omgang: strikk rett.

Gjenta omg 2 og 3 til du har en stripe grå og fortsett så med svart (11 omg rett).
(Du har da hatt totalt 11 fellinger og har 74m igjen på pinnen)
(Skift til 40 cm rundpinne når/hvis det trengs.)
Fordel maskene på settpinner 7.
Neste omg strikkes slik: 2rsm 1 r, så 2vr 2r til det er 3 m igjen på omg, 1vr 2vrsm.
Strikk videre i vrangbord (2r 2vr) 7 omg.
Fell av elastisk.

Fest trådene og sy igjen hull under armene så er du ferdig.


Hvis noe er uklart er det bare å spørre, og si gjerne fra hvis jeg har skrevet noe feil. :)


Ønsker du den lenger kan du strikke 4 striper før første felling.

10 kommentarer:

  1. Så flott og praktisk tunika! Takk for at du deler oppskriften :)

    SvarSlett
  2. Takk for at du deler oppskrift! :) Kjempeflott tunika!

    SvarSlett
  3. Du lager så utrolig mye fint!! håper feriepengene kommer for har sett meg ut en body!! *håpehåpe* :)

    SvarSlett
  4. Så fin!!! Og så snilt at du deler oppskriften. :)

    SvarSlett
  5. Denne var kjempefin! Takk for at du deler oppskriften! :)
    Cecilie

    SvarSlett
  6. Åh denne var kjempefin maja :D

    SvarSlett
  7. Kjempefin!!! Tusen takk for at du deler oppskrift :)

    SvarSlett
  8. Wow, så fin den ble! Det gjorde seg med striper!

    SvarSlett
  9. Den er nydelig. Hvordan strukket jeg den hvis jeg ønsker den i str. 42?
    Maja

    SvarSlett
  10. Har ikke prøvd meg på større str, men ville bare prøvd meg litt frem med litt fler masker her og der på feelingen. ;)

    SvarSlett

Blir veldig glad for all tilbakemelding. :)

Har dessverre opplevd en del spam-kommentarer her inne, og jeg ser meg derfor nødt til å innføre ord-gjenkjenning på kommentarene igjen.

Klem Maja

Vaskekluter