onsdag 26. mars 2014

Enkel rillegenser til dame (oppskrift)

*Oppskriften skal ikke videreselges som mønster eller brukes på gensere som legges ut for salg.*

Jeg har blitt inspirert av alle som lager "Skappelgensere" for tiden, men jeg ønsket meg en litt mindre variant av denne. Jeg liker godt oversized moten som er nå, men synes det er greit med noe som passer under jakka uten at jeg ser ut som en stappa pølse.... He, he...

Størrelse: S/M
Pinner: rundpinne 5 (40cm) og 6 (50 eller 60 cm)
Garn: 400g Royal Baby Alpaca
Strikkefasthet (Rillestrikk): ca 15m pr 10 cm

*Legg opp 68 m på rundpinne 6 (arbeidet strikkes frem og tilbake på pinnen).

*Strikk 5 cm vrangbord (2r, 2vr).

*Gå så over til rillestrikk (r på hver pinne).

*Når arbeidet måler 10 cm mindre enn ønsket lengde på fronten deler du arbeidet slik:
-26m rett, fell 16m, 26m rett.

*Strikk så videre på en av sidene slik:
-1 omg rett.
-Neste omg feller du 1m mot midten.
-1 omg rett.
-Neste omg feller du 1m mot midten.
-Strikk rillestrikk videre på de resterende 24m i ca 10 cm.

*Gjenta punktene over på den andre siden.

*Neste omg strikkes de to sidene sammen igjen slik:
-24m rett, legg opp 20m, 24m rett.

*Strikk så riller over alle de 68m til baksiden er like lang som fronten inkl vrangbord eller litt lengre.

*Strikk 5 cm vrangbord (2r, 2vr).

*Fell av elastisk.

*Plukk opp 54 m på den ene skulderen (på pinne 6 fortsatt).
-Strikk riller i ca 10 cm.
-Fell 1m i hver ende på neste omg.
-Strikk riller videre og gjenta fellingen med 2,5cm mellomrom til det er 40m igjen på pinnen.
-Fortsett da med rillestrikk til armen er 5cm kortere enn ønsket lengde (mål på deg selv underveis).
-Gå da over til pinne 5 og strikk 5cm vrangbord (2r, 2vr).
-Fell av elastisk.

*Gjenta punktene over på den andre siden.

*Begynn så nederst på ett av ermene og sy sammen under armen og ned på siden til du kommer til starten på frontens vrangbord. Fest alle trådender.

*Gjenta på den andre siden, og så er genseren ferdig til bruk.

*Enjoy!

9 kommentarer:

  1. Veldig fin genser! Så flott at du deler oppskrift:)

    SvarSlett
  2. Så fin den var! :) tusen takk for oppskrift :)
    Enig med deg, greit med en som ikke har størrelse telt!! :)
    Håper du får en fin dag :)
    Nina

    SvarSlett
  3. Hei!
    Denne likte jeg også. Snilt av deg å dele oppskrifta.
    Berit

    SvarSlett
  4. Hei!
    Likte denne godt og kunne tenkt å prøve meg på denne.
    Har du forslag til et annet type garn? Eller om du vet hva strikkefastheten er på det garnet du har brukt?
    Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Garnet har 110 m på 50g og passer til pinne 5. Står ikke oppgitt strikkefasthet på det dessverre.

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Jeg begynte å strikke på en genser uten oppskrift, så fant jeg denne greie måten å felle av til hals :-) Kommer sikkert til å følge bloggen din videre, Takk :-)

    SvarSlett

Blir veldig glad for all tilbakemelding. :)

Har dessverre opplevd en del spam-kommentarer her inne, og jeg ser meg derfor nødt til å innføre ord-gjenkjenning på kommentarene igjen.

Klem Maja

Hobbybok jeg har bidratt i

Følgere

Sybok jeg har bidratt i