onsdag 11. januar 2012

Tovede barnevotter (oppskrift)

 *Oppskriften skal ikke videreselges som mønster eller brukes på produkter som legges ut for salg.*  




Str: 1/2, 3/4 (5/6)
Garn: Cortina soft
Pinne: 7 mm og 9 mm settpinner

Forkortelser:
R: rett
Rsm: rett sammen
K: kast


Legg opp 24, 24 (28) m løst på pinne 9.
Fordel maskene på 3 pinner.
Neste omg og resten av arbeidet strikkes på pinne 7.
Strikk 10 omg r.
Neste omg strikkes slik: 2r 2rsm 1k.
Strikk så 9, 10 (12) omg r.

Neste omg strikkes slik:
Høyre vott: 7, 7 (9) r. sett de 5 neste m på tråd, legg opp 5 m, strikk r ut omg.
Venstre vott: 12, 12 (14) r. sett de 5 neste m på tråd, legg opp 5 m, strikk r ut omg.

Så strikker du 14, 17 (20) omg rett.
Neste omg: ta en m løst av, 1r, ta den løse masken over. 8, 8 (10) r, 2rsm. Dette gjentas 2 ganger på omg.
De neste omg strikkes lik omg over bare ved 2 færre mellom fellingene for hver omg.
Fortsett slik til du har 4 m igjen. Dra da tråden igjennom maskene.

Tommel:
Plukk opp de 5 m fra tråden. Plukk i tillegg opp 6 m til rundt tommelhullet.
Strikk så 10, 11 (13) omg r.
På neste omg strikkes 2 og 2 m sammen.
Dra tråden igjennom de resterende maskene.

Fest alle tråder. Bruk tråden ved tommelen til å tette eventuelle hull.

Toves i maskin med milo på 40 grader, ikke det hardeste programmet.
Tov heller to ganger hvis du ikke blir fornøyd med tovingsgraden etter første toving.
Form vottene når de er fuktige.

Lag en snor for stramming når vottene er tørket. Hullene du laget i omg 11 vil tettes litt igjen, men du kjenner godt hvor de skal være, så da er det lett å bruke en butt nål for å tre i snoren med.



2 kommentarer:

  1. Skal se om jeg ikke kan få prøvd meg på vottene dine, mine er helt utslitt så jeg skulle strikket meg noen nye.
    Fin fin lykt på dagens innlegg.-)

    Klem Annfrid

    SvarSlett
  2. Nå er jeg ferdigstrikket et par av disse! Bare synd det er for sent å tove de i kveld... Takk for oppskrift!! Ullvotter er favoritten her i huset!! Klem

    SvarSlett

Blir veldig glad for all tilbakemelding. :)

Har dessverre opplevd en del spam-kommentarer her inne, og jeg ser meg derfor nødt til å innføre ord-gjenkjenning på kommentarene igjen.

Klem Maja

Vaskekluter